Hvordan skrive seo for nett

Hvordan kan du optimalisere tekstinnholdet best mulig med tanke på søkemotoroptimalisering?

Innholds optimalisering trenger ikke å være vanskelig. Det er absolutt en av de enkleste SEO elementene å forstå.

Denne veiledningen vil vise deg hvordan innholdet ditt kan bli tilnærmet perfekt.

Du må forstå hvorfor enkelte elementer bidrar til en optimalisert side. Leser du videre i denne artikkelen får du forklaringen på dette.

Innhold er en viktig Google rankingfaktor.

Godt og riktig innhold er fortsatt et av Googles sterkeste rankingsignaler. Likevel er det mange som ikke klarer å gjøre dette riktig.

Når du skal skrive SEO tekster for nett må du hver gang kunne svare på ett enkelt spørsmål:

Hvorfor publiserer du dette innholdet? Det er viktig å lage innhold med en hensikt.

Du bør aldri bare publisere innhold bare for å gjøre det.

Vanligvis publiserer du innhold for å møte et av flere mål, for eksempel:

  • For å rangere på SERPene (Search Engine Results Page)
  • For å få linker fra andre til dine sider/det du publiserer
  • For å informere lesere
  • For å drive sosialt engasjement
  • For å nå ut til potensielle kunder/få leeds
  • For å selge noe

Det er derfor viktig at du tenker gjennom og forstår hvorfor du er i ferd med å skrive en tekst.

Ikke fall inn i fellen for å produsere noe av grunner som:

  • Sjefen din vil se et nytt blogginnlegg hver dag
  • Noen sa at jo mer innhold, jo bedre (uansett kvalitet)
  • At mye nytt innhold hjelper nettstedet vårt til å rangere bedre

 

16-punker for SEO optimalisering

Nedenstående sjekkliste kan følges for å sette sammen en perfekt optimalisert side.

Nøkkelord – fokuser innholdet ditt rundt dette

Du bør alltid starte med å finne det ene og mest relevante nøkkelordet eller frasen (hoved nøkkelord) du skal forme teksten til innholdet ditt rundt. Dette er kjempeviktig! Les mer om dette i en av mine andre artikler.

Når du har nøkkelordet klart er det viktig å justere hele innholdet rundt dette. Du må da tillegg må du finne andre støtte-søkeord, synonymer, fraser etc. som er relevant for det innhold du skal skrive.

Skal du skrive en lang artikkel som omhandler mange emner må du kartlegge nøkkelord eller fraser for dette også.

Bruk gjerne Googles «relatert søk» for å finne relevante nøkkelord/fraser. Relatert søk finner du nederst på Google søkeliste.  Eksempel på relatert søk: Start Google og søk etter «guide til oslo». Nederst på siden finner du relatert søk;

Google relatert søk

Dette er faktiske søkefraser som folk har brukt og som er relatert til det du søkte etter. Prøv deg frem!

Andre metoder for å finne flere supplerende nøkkelord er å bruke verktøy som Ubersuggest Det finnes i tillegg et utall av andre verktøy en kan benytte for å finne nyttige søkeord – Google litt.

De nøkkelordene du velger om ditt emne bruker du som en base for det du skal skrive.

Dette vil danne grunnlaget for innholdet ditt og de valgte nøkkelordene dine vil være med på å forme innholdet på siden slik at den er målrettet fra starten av.

Hvis du ikke målretter innholdet ditt mot bestemte nøkkelord fra starten, vil du sannsynligvis få problemer med å få rangert siden din.

Bruk god tid på å forske og å finne de rette nøkkelordene.

Se også relatert artikkel om søkeord her.

 

Søkemotorvennlig URL

Bruker du søkemotorvennlig URL?

En korrekt søkemotorvennlig URL er bra for lesere dine og bra for søkemotorer.

Tenk på følgende to nettadresser, begge er relatert til en «Oslo City Guide»:

  • https://www.reiseweb.no/oslo-city-guide
  • https:// www.reiseweb.no /?p=4761

Hvilken link ville du klikket på?

Jeg vil påstå at de aller fleste klikker på den første.

Årsaken er ganske enkel: ut fra nettadressen kan du se hva innholdet gjelder (oslo-city-guide). Dette hjelper leseren og søkemotorene til å forstå hva siden din handler om.

Forsøk å unngå komplisert og forvirrende strukturert, velge korte nøkkelordoptimaliserte lenker (URL) hvis mulig.

Kortere nettadresser vil vanligvis rangere bedre enn lengre.

Pass på å inkludere ditt hoved nøkkelord i nettadressen.

Bruk bindestrek mellom ord i URL – ikke bruk understrek. Det er fordi Google bruker bindestrek som ordskiller. Understrek mellom et ord i URL vil bli tolket av google som ett sammenhengende ord.

 

Hoved nøkkelord i første avsnitt

En liten advarsel her: Ikke overdriv bruk av hoved nøkkelordet i teksten du skal skrive.

Det fungerte fint en gang i tiden, men slik er det ikke lenger. Nå risikerer du å bli stengt ute av søkemotorene hvis du overdriver bruk av hoved nøkkelordet (spamming).

Likevel er idet viktig at du bruker ditt hoved nøkkelord i innholdet. bare vær sikker på å gjøre det naturlig og ikke for ofte.

Det anbefales at du inkluderer dette i første avsnittet av innholdet på siden – ideelt i løpet av de første 100 ordene.

I tilfelle av vår Oslo City Guide, kan dette gjøres enkelt ved å åpne med følgende setning:

«Hvis du planlegger et besøk til Oslo i 2018, er vår Oslo City Guide en god start for å få et vellykket besøk. Sammen med lokale bedrifter og med erfaring fra andre turister har vi samlet de beste stedene å besøke, spise og bo i en guide…»

Dette flyter naturlig og passer fint som en åpningstekst til guiden.

 

Optimaliser tittel tag

Tittel tag er en av de viktigste SEO-elementene på siden og det lett å skrive denne riktig. Dette viktig fordi det hjelper søkemotorene til å forstå hva innholdet ditt handler om. Tittel tagen er det som vises med uthevet blå skrift i søkeresultatet.

Bruk hoved nøkkelordet ditt i tittel tagen

Som eksempel bruker vi vårt hoved nøkkelord -> «Oslo City Guide»

Skriv nøkkelordet i starten av titteltaggen, og hold den på 50 til maks 60 tegn.  Ikke mer, da Google sannsynligvis ikke viser mer enn dette. Du kan bruke Moz’s tittel tag verktøy for å sjekke hvordan din tag vises.

En optimalisert tittel tag for vår Oslo City Guide kan være:

<title> Oslo City Guide 2018 | Se hva | Spise hvor | Bo hvor</ title>

Slik brukes hoved nøkkelordet i begynnelsen av tittelen, etterfulgt av årstall og andre variasjoner for å øke klikkfrekvensen (CTR)

Title Tag Preview 1

 

Optimalisert Meta Beskrivelse

Google har sluttet å bruke dette som en rangeringsfaktor, så hvorfor er dette viktig?

Årsaken er ganske enkel: Klikkfrekvens – CTR (Click Trough Rate), altså hvor mange som faktisk klikker på din lenke.

Meta beskrivelsen er nemlig den synlige beskrivelsen som blir vist i SERP (Search Engine Results Page). Dermed kan en godt skrevet Meta beskrivelse være forskjellen mellom å få klikk eller ikke. Derfor bør denne utformes som en kort lettlest annonse som fenger leseren.

Det er ingen begrensning på antall tegn i Meta beskrivelsen, men det optimale er maks 160 tegn. Google kutter som regel teksten etter 160 tegn.

Sørg for å inkludere nøkkelordet ordet ditt i Meta beskrivelsen. Skriv på en informativ måte som oppfordrer til klikk og bruke gjerne en oppfordring til handling.

En Meta beskrivelse for vår Oslo City Guide kan være:

<meta name = «description» content = «Reiser du til Oslo i 2018? Ta en titt på vår Oslo City Guide for å finne de beste stedene å besøke, de beste stedene å spise og drikke, samt hvor du skal bo»/>

Google serp visning 1

Optimalisert H1-tag

H1-taggen din skal være hoved overskriften på en side, H1-taggen må også inneholde hovednøkkelordet ditt.

Hvis du bruker WordPress rett «ut av boksen» er/blir H1-taggen det du skriver i tittelfeltet på siden du oppretter «Skriv tittel her»:

Wordpress title tag

OBS! Sjekk opp hvordan ditt tema håndterer dette. Du skal bare ha 1 H1 tag på en nettside!

 

Normalt bruker du bare hoved nøkkelordet ditt pluss andre viktige moment som kan være hensiktsmessig.

I eksemplet til vår Oslo City Guide ville følgende fungere fint:

<h1> Oslo City Guide </ h1>

Hvis det passer seg er det imidlertid ikke noe i veien for å legge til mer informasjon etter hoved nøkkelordet.

For eksempel kan du også optimalisere H1-taggen til:

<h1> Oslo City Guide 2018 | Se hva | Spise hvor | Bo hvor </ h1>

Altså det samme som det vi bruker til tittel taggen.

Eller

<h1> Oslo City Guide. Den ultimate veiviser 2018 </ h1>

H1 taggene blir som regel vist med større/fetere bokstaver i artikkelen din. Skiver du for mye her, så kan overskriften «rote» til layouten din. Tenk også på at dette skal vises tydelig på mobiltelefon og nettbrett. Du må kanskje også sette en mindre skrift størrelse for mobiltelefon og nettbrett-

OBS! IGJEN: H1 taggen skal bare brukes 1 gang på hver side!

TIPS! Bruker du WordPress har Yoast et gratis SEO tillegg som gir deg mye feedback når det gjelder oppsett av tittel tag og meta tag. Verktøyet gir deg også mye annen nyttig informasjon. Jeg anbefaler Yoast SEO på det sterkeste.

 

Optimaliserte H2-tagger

Du har allerede brukt en H1-tag i tittelen din. Men du må også sørge for å benytte underoverskrifter ved å bruke H2-tagger (eller H3 til H6) hvis det er overskrifter under andre underposisjoner. I motsetning til H1 tag, kan du bruke H2 til H6 tagger så mange ganger du vil.

Tenk på H-tagger som et hierarki, hvor du pakker inn den viktigste tittelen i en H1 og jobber deg ned på siden. Hvis alle underoverskriftene dine har samme vekt, bruk H2-koder for disse. Hvis det er klare seksjoner her også, bruk da H3 og så videre i en logisk rekkefølge.

Ikke fall for fristelsen med å fylle hoved nøkkelordet ditt rett inn i en H2-tag, men ta gjerne med variasjoner som gir mening.

I vårt eksempel kan du for eksempel åpne hoveddelen av innhold ditt (etter din H1-tag og innledende avsnitt) med følgende:

<h2> En turistguide til Oslo </ h2>

Her markerer vi tydelig det overordnede temaet og nøkkelord fokuset – «Oslo City Guide» – men bruker en variant («En turistguide til Oslo») og viser brukeren at det er en guide som er rettet mot turister.

Hold H2-koder konsistente og husk at du ikke trenger å ha en nøkkelordvariant hver gang, det holder at du har gjort det en gang.

H2-tagger bryter teksten din og gjør det lettere for leseren å se og finne frem i innholdet.

 

Sist oppdatert Tidsstempel

Hvis du gjør et søk på Google for «Oslo City Guide», blir du presentert følgende resultater:

Google serp list

Tenk deg at det i dag er september 2018.

Hvilken lenke ville du da klikket på med tanke på å finne en oppdatert guide?

Sannsynligvis den andre, kanskje den tredje.

Som søker vil vi alltid sikre oss at vi klikker inn på det mest oppdaterte innholdet som finnes på lista, og vi ser med en gang klart og tydelig her at «Independent» artikkelen ble publisert 20. juni 2018. I «Visitoslo» Meta teksten kan en lese «oppdatert», så denne artikkelen kan også fange interessen. Men her ser ikke dette så kjapt som i den andre.

Uten å klikke på de andre eller filtrere på annet vis har vi absolutt ingen anelse om når de andre guidene ble publisert.

De kunne ha vært like nye eller nyere, eller kanskje er de et par år gamle?

Som leser blir du trukket til det som nærmest viser når innholdet ble sist oppdatert i forhold til det du søkte etter.

Bruker du WordPress vil alle artikler automatisk bli satt til publiseringsdatoen.

Der det er hensiktsmessig anbefales det at du også viser datoen da innlegget eller siden sist ble oppdatert.

Hvis du bruker WordPress kan du bruke et plugin som heter WP Last Updated Date

Du finner også en artikkel om dette her.

Et oppdatert tidsstempel i seg selv ikke er en rangeringsfaktor, men vi mennesker har som nevnt en tendens til å velge det som ligger nærmest det vi ønsker å se.

 

Bruk av bilder og video

Bruken av bilder og video i teksten har innvirkning på hvor lenge brukeren oppholder seg på siden din. Forskning fra Hubspot antyder at «80% av markedsførerne sier at video øker oppholdstid på deres hjemmeside.»

Ved å bruke video og bilder til visuell framstilling av informasjon blir også innholdet lettere å lese og forstå.

Vi får ofte en bedre forståelse av innholdet når tekst i tillegg illustreres med bilder, illustrasjoner, er infografisk eller ved bruk av video. Sannsynligheten for å holde på leserens interesse er også mye større når en bruker illustrasjoner.

Innhold som involverer leseren vil ha positiv innvirkning på oppholdstid, og søkemotorene oppfatter at jo lenger en leser er på siden desto mer nyttig er innholdet. En kan oppnå bedre rangering enn en tilvarende side der leseren ikke oppholder seg så lenge.

Optimaliser bilder og illustrasjoner med tanke på størrelse. Store tunge bilder tar lang tid å laste og fører til dårlig respons av nettsiden din.

Hvis du skal benytte deg av video anbefales det at du oppretter en YouTube konto og legger videoen dine der. Da sparer du plass og båndbredde som igjen gir en raskere side.

I vårt eksempel kunne du vurdert å inkludere bilder av viktige attraksjoner, restauranter og hoteller eller lignende.

Tenk: Hvilket innhold kan jeg lage som er litt annerledes enn hva alle andre produserer? Hva med en infografisk spasertur? Et kart over topprangerte hoteller? Mulighetene er mange.

 

Semantisk SEO relaterte «nøkkelord» og TF*IDF

Jeg hadde egentlig tenk å skrive ganske kort om dette. Men emnet ble så såpass interessant for meg at det ble en litt lenger historie og en egen artikkel som du finner her.

Men ganske kort;

Det påstås at nøkkelen til suksess er å få rangert innholdet ditt ved å vise til mening og relevans. Og for å gjøre det er det viktig at du bruker semantisk relaterte nøkkelord gjennom hele innholdet.

Hva er så Semantisk relatert nøkkelord? Meget enkelt fortalt i denne sammenheng slik jeg har forstått det – ord som settes i relasjon til hverandre og som til sammen gir en klar mening om hva innholdet dreier seg om.

Semantisk HOT DOG

Mange har problem med å få tilgang til meningsfull informasjon (intensjon) når en søker. Hvis søkeuttrykket ditt var ikke tilstrekkelig utformet vil søkemotoren presentere et ufullstendig resultat (noe riktig og noe feil). Du vil helst bli presentert med bare korrekte resultat. Så, forsøk å skriv dine artikler slik at de tilfredsstiller dine brukeres ønske om riktig innhold.

Les hele artikkelen her

 

Mobile-First Design Layout

I mars 2018 begynte Google å bruke en såkalt «mobil først indeksering» og sier:

«Mobil først indeksering betyr at vi bruker den mobile versjonen av siden for indeksering og rangering, først og fremst for å hjelpe mobile brukere å finne det de leter etter.»

Når det kommer til det å produsere innhold for å rangere på SERP må du sjekke at du holder deg innenfor Mobile-first beste praksis.

Heldigvis er det en stor sjanse for at nettstedet ditt allerede er responsivt og fungerer fint på alle enheter. Men vær oppmerksom på dette. Sjekk hvordan innholdet ditt vises på tvers av mobilenheter (forskjellige mobiler med forskjellig oppløsning. Det samme gjelder for nettbrett – sjekk også stående/liggende). Du bør rette på det som vises som feil så snart som mulig. Og forsøk å ettersjekke når du oppdaterer innholdet ditt. Små endringer kan føre til at en side ikke vises korrekt på mobile enheter.

Du kan sjekke om nettsiden din i utgangspunktet er mobilvennlig ved å bruke Googles verktøy

 

Utgående lenker

Mange er skeptiske til å lenke til eksterne ressurser på nett og tenker at de kan miste potensielle kunder.

Men hvis du siterer en kilde, så lag en lenke til den kilden. Dette hjelper brukere å lese videre på et underemne. Det gjør det også lettere for søkemotorer å bedre forstå relevans basert på innhold du lenker til.

Så, ikke vær redd for å lenke til eksternt innhold.

Forsøk primært å lenke til såkalt autoritative kilder, dvs. nettsteder/innhold som sannsynligvis fremtrer som seriøse. Dette forteller Google at du sannsynligvis lenker til annet kvalitetsinnhold.

Hvis du går tilbake til vårt eksempel innhold i Oslo City Guide bør du vurdere å lenke til restauranter, attraksjoner eller hoteller som nevnes i guiden din. Lenk også til ting som transportinformasjon og priser.

På denne måten gir du leseren en meget stor merverdi og gjør leserens liv lettere slik at de ikke trenger ikke å lete etter ressurser selv. De blir sannsynligvis værende på siden din og bruker gjerne denne som referanse og deler med andre.

Ikke ta deg betalt fra tredjeparter for å lage lenker til andre les her.

TIPS! Når du lenker ut til andre, så gjør dette ved å åpne en ny fane. Da har leseren fremdeles din side operativ og leseren slipper å bla seg tilbake eller finne siden din på ny.

 

Interne lenker

Intern lenking til andre sider på nettstedet ditt er et must!

Intern lenking er viktig for å navigere både brukere og søkemotorer gjennom innholdet ditt. Det bidrar også til å spre link verdi til viktige sider.

Hvis du nevner et emne i innholdet ditt som du allerede har en annen side eller innlegg om – lag en lenke til den!

Lag interne lenker der det passer naturlig. Interne lenker gir også merverdi til leseren din.

En side uten interne lenker er en side som sannsynligvis vil gi deg høy fluktfrekvens (Bounce Rate). Altså et sidebesøk hos deg der denne siden var den eneste siden på nettstedet ditt som brukeren så på.

 

Side hastighet

Google ser på side hastighet som en meget viktig rangeringsfaktor. Du bør derfor snarest sjekke hvor raskt din side blir vist på nett og rette opp eventuelle feil.

Trege sider fører til at leseren ikke «gidder» å vente og heller sjekker opp en annen nettside.

Store bilder er ofte med på å trekke ned hastigheten til siden din. Jeg anbefaler på det sterkeste at du begynner å optimalisere bildene dine siden dette er relativt enkelt å få til.

Men det er også flere andre årsaker til at det kan gå tregt.

Det finnes flere verktøy som du kan benytte for å sjekke hastigheten til sidene dine. Noen av disse er; Googles PageSpeed Insights , GTmetrix og Pingdom

Alle gir deg tilbakemelding på hva som er bra og hva du bør gjøre noe med. Noen av «problemene» kan du ofte fikse selv.

Men dessverre, hvis du ikke har tilstrekkelig innsikt og nødvendig kompetanse er det kanskje flere punkter du ikke får rettet opp i sånn uten videre. Det er heller ikke sikkert at en «feil» må rettes. Det kan f.eks. være fordi det blir for kostbart i forhold til nytten, eller at «feilen» ikke betyr så mye for deg. Men hvis siden er viktig for deg må du får gjort noe med dette. Ta kontakt med noen som har kompetanse og som kan gi deg råd.

Hvis du bruker WordPress finnes det flere Cache utvidelser du kan bruke. Ved å installer en av disse så vil nettsidene dine bli lastet mye raskere. De 2 mest populære er kanskje W3 Total Cache  og WP Super Cache . Av disse er WP Super Cache den som er enklest å ta i bruk, jeg anbefaler denne hvis du har lite eller ingen kunnskap om dette.

 

Deling på sosiale media

Deling på sosiale sider er ikke en rangeringsfaktor, men det er det viktig at leserne kan dele innholdet ditt.

Ved å inkludere sosiale dele knapper på sidene dine så blir det enkelt for leserne å dele ditt innhold på sine sosiale sider.

Dette er en enkel og effektiv måte å få mulig eksponeringen av innhold. Men mange glemmer det og vi nordmenn liker kanskje ikke å «mase» for mye om dette på nettsidene våre?

Mange WordPress Tema eller tillegg har innebygget funksjonalitet for dette.

 

Unikt og opplysende innhold

Hvor lang må en innholdstekst være?

En artikkel bør som en regel inneholde minimum 300 ord for at søkemotorene skal fatte interesse (ikke alltid), men i nyere tid kan det se ut som at artikler med langt flere ord (1500 til 2000 eller mer) rangerer bedre på søkemotorene. Dette er fordi Google antar at en lengre artikkel gir bedre svar på det man søker etter.

Som en generell regel må du sørge for at innholdet ditt går nok i dybden til å gi rett informasjon til leseren.

Det beste er at du publiserer unikt, opplysende og langformet (minimum 1500 ord) innhold som gir verdi til leseren.

Forsøk alltid å publisere innhold som adresserer brukerens intensjon og bidrar til å løse problemer og svare på spørsmål.

Ikke la mengden gå ut over kvalitet.

Når det er sagt; det er ganger du ikke trenger å ha absolutt best og mest innhold. Du trenger bare innhold som er bedre enn dine konkurrenter.

Spør deg selv; hvis du søkte etter informasjon og ditt innlegg kom opp i SERP (Search Enigne Results Page). Gir ditt innlegg deg svar på det du søkte etter? Ja? – bra! Hvis ikke så må du forbedre innholdet ditt.

Relatert: Innhold på sidene

 

Share This

Dele denne siden?

Kjekt om du vil dele denne siden via en av de sosiale plattformene nedenfor.