Nøkkelord

Keywords / nøkkelord er kanskje noe det aller viktigste å tenke gjennom før/når du skriver innhold på nettsidene dine! Når noen skal finne informasjon på nettet søker de på ett eller flere ord eller en setning i en av søkemotorene. Dette kalles for nøkkelord / KeyWords / key phrases. For at noen skal finne din side må siden din minimum inneholde ett av de nøkkelordene brukeren søkte etter. Bruker du flere ord eller en setning i søkefeltet på f.eks. Google får du bedre match. Jo bedre du spesifiserer søket jo bedre treff får du fra søkemotoren. Ganske åpenbart i grunnen, men det er ikke alle som tenker nøye gjennom dette når nettsiden og teksten skal lages/publiseres.

Eksempel; Du har en nettside der du selger utstyr til hunder, du har spesialisert deg på å selge halsbånd. Når noen søker generelt etter «halsbånd til hund» vil de få hundretusenvis av treff på Google. Sannsynligheten for at din nettside er blant topp 10 på førstesiden til Google er liten.

Vær spesifikk med nøkkelord.

Du må med andre ord bli mer spesifikk og konkret når du skriver tekst for nettsiden din. Et søk etter «eksklusive halsbånd til hund» reduserer antall sider betraktelig, «diamant halsbånd til hund» enda mer og «eksklusive diamant halsbånd til hund» enda litt til. Sjansen for at din side skal være blant topp 10 øker såfremt innhold på nettsiden din inneholder disse søkeordene.

Du kan jo argumenter med at du kanskje mister noen lesere med å være så spesifikk, men potensielle kunder som søker såpass spesifikt har en viktig bonus for deg -> du vet at de er på jakt etter «eksklusive diamant halsbånd til hund», de er sannsynligvis i kjøpemodus. Du har med andre ord tiltrukket deg akkurat de besøkende du vil ha og det gir deg den aller beste muligheten til å få omsatt dette til en konvertering (salg eller annen handling du ønsker å oppnå). Ha dette i tankene før/når du skriver tekstinnhold for nettsiden din.

Å finne de rette søkeordene eller fraser er ikke lett. Det er ofte høy konkurranse på de mest brukte, for deg gjelder det å være litt smartere enn konkurrentene og kanskje finne din nisje i markedet.

Et godt verktøy for å finne relevante søkeord eller fraser er for eksempel Googles egen Keyword Planner (Søkeordplanlegger): Merk: du må ha en Google Adwords konto (gratis å bruke den også) for å kunne bruke verktøyet. På sidene til Google finner du hjelpesider om hvordan du kommer i gang.

Et annet bra og gratis verktøy er Neil Patel’s Ubersuggest. Dette er lettere å bruke og å komme i gang med. Ubersuggest er i skrivende stund under utvikling og det blir stadig bedre og med nye muligheter – anbefales!

Ellers kan jeg sterkt anbefale Semrush sitt verktøy som også finnes i en gratisversjon. Gratisversjonen gir deg veldig mye informasjon. Her finnes det også en betalt versjon.

 

Se også forrige artikkel om Søkemotoroptimalisering eller neste neste artikkel: Innhold på sidene dine.

Share This

Dele denne siden?

Kjekt om du vil dele denne siden via en av de sosiale plattformene nedenfor.